Majelis Taubatan Nasuha




يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحاً عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
"Wahai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama dengan dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: "Ya Tuhan kami, sempurnakan bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas Segala sesuatu." (QS. At Tahriim: 8)

Satu dari sekian banyak peringatan dari Allah Subhanahuwata'ala di atas ini kiranya cukup sebagai pengingat bagi kita bahwa tiada yang lebih baik untuk dijadikan bekal pulang ke Kampung Akhirat kecuali bertaubat!

Taubat, dengan sebenar-benar taubat adalah teladan yang dicontohkan oleh Rasulullah saw kepada pengikutnya melalui perilaku beliau sendiri yang dalam sehari semalam bertaubat kepada Allah Subhanahu wata'ala sampai 100 kali!

وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُوْلُ: وَاللَّهِ إِنِّي لأَسْتَغْفِرُاللَّه وَأَ تُوْبُ إِلَيْهِ فِي الْيوْمِ أَكْثَرَ مِنْ سَبْعِيْنَ مَرَّةً
Dari Abu Hurairah r.a berkata, saya mendengar Rasulullah Saw bersabda,
“Demi Allah, sesungguhnya aku benar-benar memohon ampunan kepada Allah dan bertaubat kepada-Nya setiap hari lebih dari tujuh puluh kali. [HR. Al-Bukhar].

Dan sabda Beliau Saw yang lain,

وَعَنِ الأَغَرِّ بْنِ يَسَارِ الْمُزَنِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَا أَيُّهَا النَّاسُ تُوْبُوْا إلَى اللَّهِ وَاسْتَغْفِرُوْهُ فَإِنِّي أَتُوْبُ فِي اليَوْمِ مِأَتَ مَرَّةٍ
Dari al-Aghar bin Yasar al-Muzani r.a berkata, Rasulullah Saw bersabda,
“Wahai manusia bertaubatlah kamu kepada Allah dan mintalah ampunan kepada-Nya, karena sesungguhnya aku bertaubat dalam sehari seratus kali. [HR.  Muslim].

Berikut adalah beberapa koleksi artikel tentang Taubat yang tersedia di blog ini.
Semoga bermanfaat!

Posting Komentar

0 Komentar